Miliony ludzi na świecie praktykuje ćwiczenia Tai Chi dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Tai Chi jest piękną sztuką. Możemy z niej skorzystać, żeby poprawić swoje zdrowie i samopoczucie. Zadbajmy więc o równowagę. Dostarczmy sobie spokoju, piękna, miękkości i ciszy.

Ćwiczenia Tai Chi na wolnym powietrzuProstota ćwiczeń Tai Chi

Mimo swojej pozornej prostoty, ćwiczenia Tai Chi to w samej swej istocie sztuka przez duże S. Są niezwykłym połączeniem sztuki walki ze sztuką utrzymania zdrowia. Połączeniem to jest z początku trudne do zrozumienia. Staje się jasne po pewnym czasie praktykowania.

Esencja sztuk walki

Tai Chi Quan to esencja sztuk walki. Na jego zasadach oparte jest większość sztuk walki Dalekiego Wschodu i nie tylko (więcej o zasadach możesz przeczytać tutaj). Wprawne oko doświadczonego mistrza, bez trudu wychwyci szczegóły. Odróżni styl wewnętrzny od zewnętrznego. Siłę zewnętrzną (mięśni) od siły wewnętrznej (chi).

Ćwiczenia Tai Chi z wachlarzemDla początkującego

Nie jest to jednak takie proste dla początkującego adepta. Z własnego doświadczenia wiem, że były dwa powody, które początkowo powstrzymywały mnie przed praktykowaniem ćwiczeń Tai Chi Quan. Pierwszy to zbyt płytkie traktowanie. Położenie nacisku na formę (ruchy) bez zrozumienia ich znaczenia. Drugi przeciwny. Traktowanie Tai Chi Quan głównie jako sztuki walki.

Nie każdy z nas ma wystarczającą kondycję fizyczną. Nie każdemu wystarcza determinacji, żeby ćwiczyć skomplikowane i fizycznie wymagające sekwencje.

Ćwiczenia Tai Chi i zdrowie

Potrzebujemy jednak zdrowotnego aspektu ćwiczeń Tai Chi, który jest bardzo ściśle związany z jego aspektem bojowym.

Dlatego właśnie koncentrujemy się na ćwiczeniu formy podstawowej tzw. standaryzowanej formy 24 Tai Chi Yang (zwanej także formą pekińską). Element bojowy traktujemy głównie jako zobrazowanie poszczególnych elementów form (ćwiczeń). Nie jest to element docelowy tak jak celem nie jest tylko zdrowie fizyczne. Oba elementy wzajemnie się przenikają.

Formy ćwiczeń

Wybór formy 24 krokowej nie jest przypadkowy. Jest ona najpowszechniej praktykowana. Znając ją możemy uczestniczyć w ćwiczeniach na całym świecie.

Ćwiczenia Tai Chi z mieczemKolejnym elementem jest forma z wachlarzem. Standaryzowana 18 krokowa forma z wachlarzem wprowadza niepodważalne piękno i dynamikę związane z tym rekwizytem. Oficjalnie zatwierdzona przez Chińskie Ministerstwo Sportu. Oparta jest na formie z szablą. Stanowi świetny wstęp do nauki innych form z bronią.

Jesteśmy jedną z nielicznych w Polsce szkołą oferującą naukę form Tai Chi z wachlarzem.

Tai Chi Kung Fu Fan 52

Dla osób bardziej zdeterminowanych wprowadzamy kolejną piękną ale bardziej wymagającą formę 52 krokową z wachlarzem. Nazwana Tai Chi Kung Fu Fan 52, skomponowana została przez profesora Li Deyin. Pierwszy raz wykonana na otwarcie olimpiady w Pekinie w roku 2008. Forma ta stała się najpopularniejszą na świecie formą z wachlarzem. Jej popularność wciąż rośnie.

Formy klasyczne z szablą i mieczem, jako najbardziej wymagające, będą wprowadzane w miarę potrzeby.